Adócsalással vádolják vagy adócsalással kapcsolatban gyanúsítottként idézik?
Úgy érzi, hogy érintheti ilyen ügy és ügyvédi tanácsadásra, jogi képviseletre van szüksége?
Forduljon erre a szakterületre specializálódott ügyvédi irodánkhoz bizalommal.
Ügyvédi irodánk büntetőjogi ügyvédként főként gazdasági jogi, pénzügyi jogi területen, ezen belül költségvetési csalás, adócsalás esetén látja el ügyfelei képviseletét, büntetőjogi védelmét Budapesten és vidéken egyaránt.
A költségvetési csalás - miként az az elnevezésből kiderül - a költségvetést károsító bűncselekmény. Alapvetően kétféle módon valósulhat meg: az egyik esetben a büntetendő cselekmény a költségvetés bevételi, a másik esetben a kiadási oldalát károsítja.
A költségvetés bevételi oldalán jelenik meg költségvetési csalás (adócsalás) esetén: a hagyományos értelemben vett adócsalás, munkáltatással összefüggésben elkövetett adócsalás, visszaélés jövedékkel, csempészet, az áfára elkövetett csalás, illetve a csalás minden olyan esete, amely a költségvetésbe történő befizetés sérelmével jár.
A költségvetés kiadási oldalán jelenik meg költségvetési csalás (adócsalás) esetén: jogosulatlan gazdasági előny megszerzése, az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek megsértése, illetve a csalás minden olyan esete, amely a költségvetés támogatások kifizetésének sérelmével, jogosulatlan igénybe vételével jár.
Az adócsalás büntetőjogi neve a költségvetési csalás. A költségvetési csalás (köznapi nevén adócsalás) tényállása egy meglehetősen bonyolultan megfogalmazott bűncselekmény. A törvényi szöveg idézése helyett célravezetőbb áttekinteni a legfontosabb bűncselekményi ismérveket.
A költségvetési csalás (adócsalás) költségvetéseket védő bűncselekmények egybefoglalt megfogalmazása, amely mind a befizetési kötelezettségek, mind pedig a Büntető Törvénykönyv értelmező rendelkezésben felsorolt bármely költségvetésből származó pénzeszközök vonatkozásában tanúsított megtévesztő magatartást büntetni rendel.
Az I. alapesetben meghatározott bűncselekmény alanya tettesként bárki lehet, akit a költségvetésbe történő befizetési kötelezettség terhel, és ezzel kapcsolatban tanúsít megtévesztő magatartást, illetve aki e magatartást a költségvetésből származó pénzeszközök vonatkozásában tanúsítja. Tehát a költségvetési csalás (adócsalás) elkövetője tettesként bárki lehet, így az adóalany, az adózó, továbbá az adó megfizetésére kötelezett.
Más a helyzet járulékok esetében. A járulékokat a foglalkoztatottak, az egyéni vállalkozások, a társas vállalkozások, illetve a társas vállalkozások tagjai kötelesek megfizetni. Amennyiben azonban a foglalkoztatott munkaviszonyban áll, akkor az adó, a járulék, illetve a tagdíj megállapításának és megfizetésének kötelezettsége a foglalkoztatót terheli.
Az adócsalás bűncselekményének a megvalósulása fogalmilag az adójogviszony fennállását feltételezi, ezért az adócsalás elkövetője csak olyan személy lehet, aki az adójogi jogviszony alanya.
Az értékhatárok, vagyis az adóhivatal által követelt összeg jelentősége kiemelkedő. Egyrészt ettől függ, hogy egyáltalán megvalósulhat-e a költségvetési csalás (adócsalás), másrészt a büntetés kiszabásánál ez képezi a kiszabható büntetési tétel nagyságát. Ezért nem mindegy, hogy a nyomozó hatóság milyen tételt miként értelmez és vesz figyelembe a nyomozás során. A helyes értelmezéshez szükséges a megfelelő szakismeret, a költségvetési csalás (adócsalás) megvalósulása szempontjából fontos tények, körülmények megítéléséhez irodánk tapasztalt munkatársai szívesen állnak ügyfeleink rendelkezésére.
Az adócsalás büntetése sok mindentől függ. A minősítés elsősorban attól függ, hogy az elkövető a cselekményével mekkora vagyoni hátrányt okoz a költségvetésnek. Másodsorban figyelembe veszi a törvény, és súlyosabb büntetéssel fenyegeti az elkövetést, amennyiben az elkövető a cselekményét bűnszövetségben avagy üzletszerűen követi el. De pontosan mekkora is a büntetés? Mi az a bűnszövetség avagy az üzletszerű elkövetés?
Lássuk csak, mit mond a törvény: "A büntethetőség - a (2)-(3) bekezdésben meghatározottak kivételével, illetve az egyes bűncselekmények elévülésének kizárásáról szóló törvény eltérő rendelkezése hiányában - elévül a büntetési tétel felső határának megfelelő idő, de legalább öt év elteltével."
Itt rögtön több dolgot kell számításba venni. A bűncselekmény büntetési tételének mennyi a felső határa, az elévülés kezdő napja pontosan mi, és azt, hogy az elévülést egyébként valami félbeszakította-e, azaz az elévülési határidő újra kezdődött-e.
Az adócsalás következményei nagyon sok mindentől függnek. Főleg azonban az határozza meg, hogy mekkora annak a vagyoni hátránynak az összege, amelyet az elkövető okozott. Emellett függ attól is, hogy az elkövető a cselekményét bűnszövetségben avagy üzletszerűen követi-e
Amennyiben adócsalással vádolják, adócsalással kapcsolatban gyanúsítottként idézik, vagy úgy érzi, hogy érintheti ilyen ügy és ügyvédi tanácsadásra, jogi képviseletre van szüksége; forduljon erre a szakterületre specializálódott ügyvédi irodánkhoz bizalommal.Hívjon bennünket!
Írjon nekünk!
Dr. Roska Sándor
gazdasági-, gazdasági büntetőjogi ügyvéd
Irodánk címe:
1024 Budapest, Margit krt 49. IV. em. 1.
e-mail: iroda@roskaugyvediiroda.hu
Ügyvédi irodánk Budapest II. kerületében a Mechwart ligetnél található.
Parkolási lehetőség a Keleti Károly utcában a Margit körútról rögtön jobbra fordulva érhető el.
Keressen bennünket bizalommal!
Vegye fel velünk a kapcsolatot!
+36-1/79-28-340
+3670/941-90-12
A törvény, a lehetőségek tudása viszont kapukat nyit meg és esélyeket teremt...
Mi nem ügyeket, nem felesleges eljárásokat generálunk. Komplex megoldásokban, eredményes stratégiákban gondolkozunk. Célunk mindig az ügyfél érdekének maximális szem előtt tartása...